24 augustus 2023

Korfbal is voor iedereen!

Mick (3 jaar) en Jan (84 jaar) zijn het jongste en het oudste actieve lid van PKC/Vertom.

De één staat misschien nog wel een glansrijke korfbalcarrière te wachten, terwijl de ander hele andere doelen heeft. “Ik haal mijn plezier uit het sociale karakter van de trainingen. Gewoon lekker bewegen, gezond bezig zijn en gezellig een kop koffie drinken met de rest.” Jan van Wijngaarden (84) en Mick van der Schalie (3) staan allebei graag in het korfbalveld. Ze zijn het oudste en het jongste actieve lid van PKC/Vertom.

Fit in je hoofd                                                                                    Fotograaf: Miranda Fok
“We doen veel bewegingsoefeningen, maar ook oefeningen waarbij je moet nadenken. Tellen bijvoorbeeld, dat je twintig keer naar links moet lopen en daarna twintig keer naar rechts. Dan blijf je ook een beetje fit in je hoofd. Je moet goed opletten, niet gaan lopen kletsen, want dan raak je zo de kluts kwijt”, antwoordt Jan van Wijngaarden op de vraag hoe een training van de OldStars eruit ziet. Hij is er al vanaf het begin af aan bij. “Dat is heel erg leuk, want inmiddels heb ik iedereen leren kennen. Dan leg je ook gauw verbanden, wie bij welke familie hoort zeg maar. Mij wordt dan altijd gevraagd of ik ‘de opa van’ ben.” Dat Jan ‘de opa van’ korfballer Olav van Wijngaarden is, dat maakt dat hij ook bij de wedstrijden van het eerste komt kijken. “Maar ik kom ook graag bij Merwede in Sliedrecht, want daar korfballen mijn kleindochters. Dus daar ga ik uiteraard ook naartoe.”

De voordelen van de korfbalsport
Mick haakte afgelopen voorjaar aan bij de Mini Kangoeroes van PKC/Vertom. Zijn trainingen hebben best wat overeenkomsten met die van de OldStars: er wordt veel bewogen én er wordt ook wat geleerd. De groene pittenzakjes in de groene hoepel mikken, tien keer stuiteren, over lijnen lopen en nog veel meer. “Wij hebben Mick én zijn broer lid ge- maakt van PKC/Vertom omdat ik er zelf zo’n ontzettend fijne jeugd gehad heb”, vertelt zijn moeder Brenda. “PKC/Vertom organiseert onwijs veel leuke activiteiten voor jong en oud. Zelfs als je niet korfbalt, dan kun je jezelf er goed vermaken. Dat het een team- sport én gemengde sport is vinden wij ook belangrijk.”

Een lolly met een dop
Maar wat vindt Mick er eigenlijk zelf van dat hij op zaterdag naar de Kangoeroe Klup gaat? “Ik vind het leuk dat ik nu zelf mag korfballen. Eerst mocht ik alleen bij mijn broer Levi kijken, maar toen ik drie werd kon ik eindelijk ook meedoen. Maar soms is het ook wel een beetje spannend hoor. Het leukste vind ik het houten trappetje. Die heb ik op de opvang ook, dus dat kan ik al heel goed. Ook vind ik het leuk dat we altijd dingen mogen omgooien, zoals pionnetjes of blikjes. Op de korf schieten doe ik alleen als de trainers mij optillen. Gelukkig doen ze dat altijd.” En wat is volgens de jonge korfballer het allerleukste? “Als ik na de training een grote lolly met een dop krijg!”

Met plezier naar plezier
“De groep van de OldStars is best wel groot”, vertelt Jan. “We hebben gelukkig meerdere go- ede trainers. Een paar vaste gezichten, maar ook een meisje dat stage loopt bij de Old- Stars. Zij korfbalt zelf ook, dus dat is natuurlijk hartstikke leuk. Er is zijdelings ook een fysio- therapeut bij betrokken. Het is een hele organisatie hoor. Dat is natuurlijk heel fijn, want alles wordt door vrijwilligers gedaan.” Brenda kan dat beamen. “Ik ben op zaterdag altijd weer onder de indruk van hoeveel trainers, jong en oud, er klaarstaan bij de Kangoeroe Klup. Iedere week wordt er weer een verrassende training gegeven, soms zelfs compleet in thema. We hebben afgelopen maanden een pietentraining gehad, een jungle training, een oranje training, een watertraining en ga zo maar door. Het is voor die kleintjes altijd weer een feestje. Als ouder zit je écht ontspannen langs de kant. Ik kijk met plezier naar het plezier van allebei mijn kinderen.”

Naam: Jan van Wijngaarden
Geboortedatum: 3 juni 1939
Lid sinds: 1 februari 1982
Hobby’s: Zingen, tennissen, varen, skiën (“maar dat doe ik nu niet meer”) en gewoon lekker bezig zijn.
Bijzonderheden: Jan was voorheen jarenlang lid van de recreanten.

Naam: Mick van der Schalie
Geboortedatum: 11 maart 2020
Lid sinds: 10 april 2023
Hobby’s: Naar de speeltuin gaan, varen en alles wat met piraten te maken heeft.
Bijzonderheden: Mijn broer korfbalt ook bij de KangoeroeKlup