4 mei 2023

“Alles gewonnen wat er te winnen valt met mijn club PKC!”

Met deze woorden kondigt aanvoerder Laurens Leeuwenhoek zijn afscheid aan na 14 seizoenen in de hoofdmacht van PKC/Vertom.

Vanavond heeft Laurens Leeuwenhoek bekend gemaakt aan de spelersgroep dat hij na dit seizoen stopt met korfballen. Leeuwenhoek heeft als kind van de club de gehele jeugd doorlopen bij PKC en debuteerde op 17-jarige leeftijd in de hoofdmacht. Na 14 seizoenen, waarin hij veel heeft betekend voor de club, neemt de aanvoerder afscheid van het korfballen.

Laurens Leeuwenhoek over zijn besluit: “Dromen zijn uitgekomen, als kleine jongen van de club het eerste mogen halen en 4 zaaltitels en 3 veldtitels later afscheid mogen nemen van het korfballen op het hoogste niveau van Nederland. Ik heb met prachtige trainers, teamgenoten en de beste korfballers van Nederland gespeeld en dat is een tijd die ik nooit meer ga vergeten! Uiteraard is het geen afscheid van de club, want ik zal in de toekomst altijd betrokken blijven bij de vereniging in welke vorm dan ook.

Na 14 jaar topkorfbal met dieptepunten en heel veel hoogtepunten merk ik dat het mentaal en fysiek steeds moeilijker word. Ik heb alles gegeven voor het team en de club en dat komt nu tot een prachtig einde met de zaaltitel. Ik sla maatschappelijk een nieuwe weg in met FysiOost en het is tijd voor andere dingen. Onder andere meer tijd doorbrengen met mijn kids en Suzanne. Dat verdienen zij ook, want die stonden altijd voor mij klaar!

Wim Scholtmeijer en Jennifer Tromp over het afscheid van Leeuwenhoek: “Laurens is één van de meest bijzondere korfballers aller tijden. Een speler die een onstilbare drang om te winnen altijd combineerde met een even groot plezier in het spel met en tegen anderen. Dat maakte Laurens voor medespelers de favoriet om mee samen te spelen, voor het publiek een favoriet om naar te kijken en voor coaches de favoriet om te mogen coachen. Hij laat grote schoenen achter, maar heeft in onze ogen het perfecte voorbeeld gegeven aan de jeugd hoe ze die schoenen kunnen vullen.”

Voorzitter Niels Mooij sluit aan bij de woorden van de coaches: “Afscheid nemen van Laurens als topkorfballer is afscheid nemen van een echte PKC-icoon. Zijn betekenis voor onze club is groot en gaat verder dan wat hij binnen de lijnen heeft gedaan. Als kind van de club (een cliché maar zelden zó van toepassing) is hij altijd een voorbeeld voor de PKC-jeugd geweest. Gestart in onze welpen, heeft Laurens laten zien wat je met talent en toewijding kunt bereiken. Laurens viert zijn successen altijd graag met de supporters en stond daar laatst zelf nog tussen om de A1 te steunen op weg naar Ahoy.

Wij hebben in al die jaren enorm van Laurens en zijn spel genoten en zullen wel even moeten wennen om het eerste aan het werk te zien zonder hem. Wij doen dat gelukkig in de wetenschap dat hij als captain het team in blakende vorm achterlaat. Ik spreek namens de hele club als ik Laurens dank voor alles wat hij voor PKC/Vertom binnen en buiten het veld heeft betekend en veel succes wens in zijn maatschappelijke carrière. Graag wil ik ook de familie Leeuwenhoek en het gezin van Laurens hier danken. Zij hebben hem al die jaren gesteund en daarmee een flink aandeel in zijn topsportcarrière gehad. Laurens, geniet van de laatste wedstrijden op het veld, en geniet daarna van meer tijd en mooie momenten met Suzanne, Ab en Kate.”

Titels:

Leeuwenhoek is van zeer grote waarde geweest voor PKC. Met de club behaalde Leeuwenhoek 4 zaaltitels, 3 veldtitels, 2 Europacups, 1 Champions League Korfbal titel en 3 Supercup titels. In 2019 werd Leeuwenhoek uitgeroepen tot beste korfballer van het jaar. In april van dit jaar zette hij ook een punt achter zijn internationale korfbal carrière na 12 jaar in TeamNL. Leeuwenhoek heeft 64 interlands op zijn naam staan, drie keer goud op The World Games, drie keer wereldkampioen en vier keer Europees kampioen.

Foto: Miranda Fok